Web Analytics Made Easy - Statcounter

فیلم سینمایی عنکبوت مقدس با اهانت مستقیم به ساحت قدسی حضرت شمس‌الشموس امام رئوف حضرت امام رضا علیه‌السلام و تشبیه آستان مقدس آن حضرت به عنکبوت و نیز توهین به واژه قرآنی «مقدس» خشم مسلمانان و مردم ایران را برانگیخته است؛ مردمی که اعم از شیعه، سنی، ارمنی، کلیمی و زرتشتی، برای این امام بزرگوار و مهربان در کل جغرافیای ایران‌ زمین، تقدسی بی‌نظیر قائلند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دادستانی باید در اسرع وقت، علیه تمامی عوامل فیلم عنکبوت مقدس موهن و هتاکانه، اعلام جرم و آنها را به اتهام توهین به مقدسات مسلمین، بازداشت و محاکمه کند.

عموپورنگ در مقدس ترین خانه بعد از خانه خدا+عکس

وقتی صحبت های کارگردان فیلم بعد از اکران در کن را بخوانیم که گفته است: «چگونه بسیاری از ایرانیان در آن زمان در کنار قاتل زنجیره ای این پرونده قرار گرفتند.» روشن می شود چرا اینجا صحبت از توهین به مردم ایران و فرهنگ ایرانی است و دیگر بحث تنها درباره جمهوری اسلامی نیست.

به صورت معمول جشنواره های سینمایی بین المللی مجال خوبی هستند تا عناصر معاند با نظام و اسلام، ضمن حضور در این فستیوال ها، عداوت خود را با مفاهیمی که ملت ایران برای حفظ آن ها از جان خود گذشته اند، نشان دهند. جدیدترین نمونه از این دست آثار، فیلم «عنکبوت مقدس»، اثر علی عباسی است که پیرامون ماجرای قتل های زنجیره ای سعید حنایی در مشهد ساخته شده است. داستانی که هم اکنون نسخه ای دیگر از آن با نام «عنکبوت» در حال اکران است و اتفاقا همین شباهت موضوعی و اسمی نیز حاشیه دیگری برای این فیلم به وجود آورده.

در حال حاضر امکان ورود به حوزه مباحث فنی و تحلیل خود فیلم ممکن نیست زیرا فعلا ما چیزی مشاهده نکرده ایم که بخواهیم درباره اش صحبت کنیم. ولی آن چه تا اینجا و بر اساس حاشیه های ایجادشده، تصاویر، پوستر رسمی آن و بازنشر گسترده اخبار فیلم در رسانه ها دستگیر ما می شود، تمرکز جدی رسانه ها برای بهره برداری از این فیلم برای حمله به اسلام و انقلاب اسلامی و باورهای مذهبی مردم ایران است.

برای درک بهتر این موضوع توجه شما را جلب می کنم به نمایی از این فیلم که نام آن یعنی عنکبوت مقدس بر  روی تصویر مشهد با مرکزیت حرم مطهر امام رضا (ع) نمایش داده می شود و این حس را به مخاطب القا می کند که گویی در حال تماشای یک تار عنکبوت بزرگ است. همین یک نما برای اینکه بدانیم با چه چیزی طرف هستیم و چرا تا این حد رسانه های خارجی و برخی رسانه های سینمایی داخلی اخبار این فیلم را پوشش می دهند، کافی است.

خوانندگان مشهوری که برای دفاع مقدس خواندند

اوضاع پوستر این فیلم هم بهتر از این تصویری که به آن اشاره شده نیست. در این فیلم زرد، با بهره گیری از المان فرش و یک زن خیابانی و فونت خاص نام فیلم، مستقیما مبحث حمله به اسلام و فرهنگ ایرانی مطرح شده است. وقتی صحبت های کارگردان فیلم بعد از اکران در کن را بخوانیم که گفته است: «چگونه بسیاری از ایرانیان در آن زمان در کنار قاتل زنجیره ای این پرونده قرار گرفتند.» روشن می شود چرا اینجا صحبت از توهین به مردم ایران و فرهنگ ایرانی است و دیگر بحث تنها درباره جمهوری اسلامی نیست.

اما مشکلات این فیلم محدود در همین زمینه چند تصویر و پوستر نیست و مسیر ساخت آن نیز دارای مسائلی جدی است. کارگردان فیلم اوج کپی کاری، از فضای فراهم شده در کن برای پذیرش یک فیلم ضعیف با اهداف سیاسی، به عنوان محملی برای حمله به جمهوری اسلامی و ساختار فرهنگی آن استفاده کرده است. علی عباسی که در کنفرانس خبری فیلم مدعی شده مسئولان وزارت ارشاد او را سرکار گذاشته اند و اجازه سخت عنکبوت مقدس را به او نداده اند، وگرنه او دوست داشت این کار را در ایران بسازد، به این واقعیت اشاره نکرده است که اساسا علت این مخالفت با ساخت فیلم توسط او، دادن مجوز به یک گروه دیگر برای ساخت فیلمی با موضوع و نامی یکسان بوده است.

کارگردان جوان که خودش می داند چیزی برای عرضه ندارد، بهترین راه برای دیده شدن را حمله به جمهوری اسلامی در جشنواره کن می داند. جشنواره ای که همواره ثابت کرده اهداف سیاسی در حمایت از آثار ایرانی، بیش از مسائل هنری برای مسئولینش در اولویت قرار داشته است. به هر حال نگاهی به تبلیغ کنندگان فیلم در رسانه های داخلی و نام افرادی از جامعه هنری و سینمایی که از این اثر حمایت می کنند، می تواند نشان دهد که پشت چنین آثاری چه جریاناتی حضور دارند و چرا تا این اندازه انرژی صرف تبلیغ و سر زبان انداختن چنین فیلمی می شود. اثری که به صورتی آشکار به عزیزترین داشته و باور مردم ایران زمین فارغ از نژاد و مذهب توهین و به ساحت مقدس حضرت رضا (ع) جسارت می کند.  

قدیمی‌ترین تصویر از مشهد مقدس

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: مشهد مقدس عنکبوت مقدس فیلم هتاک حضرت شمس الشموس مقدسات مسلمین جمهوری اسلامی عنکبوت مقدس مردم ایران رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۲۳۱۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویژگی‌های منحصربه‌فرد مردم اصفهان در دفاع مقدس استثناء است

ایسنا/اصفهان یک پژوهشگر دفاع مقدس با بیان اینکه ویژگی‌های منحصربه‌فرد مردم اصفهان در دفاع مقدس استثناء است، گفت: اگرچه دشمن تغییراتی را با جنگ شناختی و جنگ‌نرم ایجاد کرده است، اما امروزهم در همه برنامه‌ها و مراسم دینی و مذهبی، نام اصفهان در صدر است و مردم اصفهان همچنان رنگ و سبقه دینی خود را حفظ کرده‌اند.

اصفهان در طول تاریخ کشور همچون نگینی در پهنه ایران درخشش داشته و این تلألو را در همه عرصه‌ها حفظ کرده است، دفاع مقدس یکی از عرصه‌هایی است‌ که‌ بسانِ هنر، صنعت و تاریخ، اصفهان در آن سرآمد است و تقدیم ۲۴ هزار شهید برای حفظ ایران عزیز گواه ارزشمند و عظیمی بر این مدعاست.

محسن نصری، نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اشاره به اینکه ما بعد از پیروزی انقلاب مقطعی داریم که با عنوان «جنگ ماقبل جنگ» شناخته می‌شود، اظهار کرد: در این مقطع گروهک‌های مختلف در ۴ گوشۀ کشور یعنی کردستان، گنبد و ترکمن صحرا، سیستان بلوچستان و خوزستان با عناوین مختلفی مثل خلق کُرد، خلق ترکمن، خلق بلوچ و خلق عرب با تحریک دشمنان سربرآورده و درگیری‌ها و بحران‌هایی را ایجاد می‌کردند تا با ناامن کردن کشور مانع از استقرار نظام جمهوری اسلامی شوند.

او ادامه داد: از سوی دیگر، آغاز تهاجم بعثی‌ها به کشور ما ۸ اسفند ۵۷ یعنی دو هفته پس از پیروزی انقلاب با حمله به منطقه سیرین در غرب کشور مرز شهرستان بانه و عراق اتفاق افتاد، تا ۳۱ شهریور ۵۹ بیش از ۷۰۰ مورد حمله به ۱۴۰۰ کیلومتر مرز ایران و عراق انجام شد و سرانجام شهریور ۵۹ جنگ سراسری آغاز می‌شود. در دوران جنگ مانند قبل از جنگ که کشور هم‌زمان درگیر بحران‌های داخلی و حملات خارجی بود، مجموعه سپاه و بسیج اصفهان نقش اساسی ایفا می‌کنند. با پیروزی انقلاب اسلامی کمیته دفاع شهری در خیابان کمال اسماعیل اصفهان در محل ساواک قبلی و با حضور افرادی مثل مرحوم پرورش، حجت‌الاسلام سالک و آقای رحیم صفوی و ... تشکیل می‌شود و بعد از آن ابتدای سال ۵۸ این مکان به سپاه اصفهان تبدیل می‌شود.

نصری اضافه کرد: اولین نیروهایی که برای مقابله با اشرار و تشکیل سپاه به منطقه سیستان و بلوچستان می‌روند شهید کفعمی و شهید مهندس ولی‌الله نیکبخت از اصفهان هستند، یا در کردستان  و آزادسازی شهر پاوه نیروهای اصفهان از اولین افراد بودند که برای مقابله با بحران خلق کرد و آزادسازی شهر پاوه با محوریت شهید چمران شرکت داشتند که تعدادی از نیروهای اصفهانی هم در همان زمان به شهادت رسیدند، پس از آن در جریان آزادسازی شهر سنندج در اردیبهشت ۵۹ سه مجموعه ایفای نقش دارند، نیروهای سپاه اصفهان به فرماندهی آقای رحیم صفوی، نیروهای گردان دو سپاه تهران به فرماندهی احمد اسلیمی که اهل اصفهان است و نیروهای ارتش به فرماندهی شهید صیاد شیرازی که او هم در اصفهان خدمت می‌کرد.

او ادامه داد: درواقع به نوعی فرماندهی سه ضلع آزادسازی سنندج با نیروهای اصفهانی بود و به همین دلیل هم بود که شهدای اصفهان در غرب کشور و کردستان، بیش از شهدای خودِ استان کردستان است در جریان خلق عرب و درگیری‌های خوزستان هم نیروهای اصفهان حضور داشتند، و در بحران گنبد و ترکمن صحرا هم دربهمن ۵۸ از سپاه اصفهان شهید خرازی و نیروهای اصفهان اعزام می‌شوند. درواقع در این دوران سخت کشور، سپاه و بسیج اصفهان نقش محوری هم در فرماندهی و هم در مبارزات میدانی داشت.

این استاد دانشگاه با اشاره به آغاز جنگ تحمیلی در ۳۱ شهریور ۵۹ گفت: بعد از شروع جنگ، بازهم نیروهای بسیج و سپاه اصفهان اولین نیروهایی بودند که برای مقابله با حملات بعثی‌ها اعزام می‌شوند، سردار حجازی که سه پیش در سوریه به شهادت رسیدند و در زمان شهادت جانشین نیروی قدس سپاه پاسداران بودند، در مصاحبه‌ای که با ایشان داشتم روایت کردند که روز بعد از آغاز جنگ همراه با شهید مسجدیان به دیدار حجت‌الاسلام سالک رفتیم که فرمانده سپاه اصفهان بودند، و با پیکانی که از سپاه گرفتیم برای فراهم کردن مقدمات حضور رزمندگان اصفهانی در جنوب کشور به سمت اهواز حرکت کردیم.

رتبه اول شهدای جنگ تحمیلی از آنِ اصفهان است

نصری افزود: در پی آن گروه‌های مختلفی به سمت اهواز می‌آیند و در نهایت با هدایت سردار رحیم صفوی در منطقه دارخوین که نام روستایی بین اهواز و آبادان بود جلوی بعثی‌ها را می‌گیرند. شهید خرازی که در کردستان فرمانده گردان ضربت بودند و در آزادسازی سنندج نقش محوری داشتند مهر ۵۹ از کردستان به اهواز می‌آیند و خط پدافندی با نام خط شیر را تشکیل می‌دهند. در واقع هسته اولیه تشکیل لشکر امام حسین(ع) از سپاه اصفهان در دارخوین با حضور شهید خرازی، شهید محمدرضا زاهدی و... شکل می‌گیرد.

او اضافه کرد: اصفهانی‌ها در دفاع مقدس ویژگی‌های شاخص و منحصر به فردی دارند که در کشور استثناء است، اول آنکه ۲۴ هزار شهید استان اصفهان، نسبت به جمعیت، رتبه اول را در شهدای جنگ تحمیلی به اصفهان داده است، ویژگی دیگر آن است نیروها و فرماندهان اصفهانی نه تنها در یگان‌های اصفهانی مثل لشکر امام حسین(ع) و لشگر ۸ نجف اشرف حضور داشتند، بلکه در استان‌های دیگرهم نقش فرماندهی داشته‌اند، برای مثال فرمانده لشکر ۲۵ کربلا از شمال کشور، سردار مرتضی قربانی بود که از نیروهای اصفهان هستند، فرماندهی تیپ قمر بنی هاشم از استان چهارمحال و بختیاری بر عهده سردار کریم نصر بود و بعد از آن سردار زاهدی فرماندهی را بر عهده داشتند،  در واقع نیروهای اصفهان در لشکرها و یگان‌های مختلف هم در سطح فرماندهی و هم در سطح رزمندگان نقش محوری و حضور پررنگ داشتند.

این پژوهشگر دفاع مقدس با اشاره به نقش پررنگ و محوری اصفهان در جریان انقلاب و دفاع مقدس، بیان کرد: اولین  اعتراضات مردمی و اولین حکومت نظامی در زمان پهلوی در اصفهان اتفاق افتاد و بعد از آن در جریان انقلاب و دفاع مقدس، مردم اصفهان همواره سرآمد بوده‌اند و این امر از یک سه‌گانه در اصفهان ناشی می‌شود؛ اصفهان را شهر گنبدهای فیروزه‌ای می‌خوانند، گنبد محل عبادت است و بیش از ۹۰ درصد شهدای ما نیز در جریان انقلاب و دفاع مقدس افراد فعال در همین مساجد بوده‌اند، این گنبدهای فیروزه‌ای در طی تاریخ به پرچم‌های مشکی عزاداری امام حسین(ع) تبدیل شد. مراسم عزاداری اهل بیت از ویژگی شاخص اصفهان است که در ایام مختلف سال در مساجد حسینیه‌ها و منازل برگزار می‌شود.

نصری اضافه کرد: حضور پررنگِ عبادت در مساجد و عزاداری اهل‌بیت در زندگی مردم، تربیت این نیروهای ارزشمند برای کشور و انقلاب و این شهدای بزرگ را رقم زد که از نظر توانمندی و نقش ویژه در دفاع مقدس بی‌نظیر هستند، در واقع نقش بی‌بدیل اصفهان به دینداری و ولایتمداری مردم این دیار بازمی‌گردد که خود را در انقلاب و دفاع مقدس به خوبی نشان داد.

او تصریح کرد: اگرچه ما در سطح کشور و اصفهان تغییر و تحولات فرهنگی را شاهد هستیم و دشمن تغییراتی را با جنگ شناختی و جنگ‌نرم ایجاد کرده، اما امروز هم در همه برنامه‌ها و مراسم دینی و مذهبی مثل مراسم اربعین، عزاداری های محرم و اعتکاف‌ها نام اصفهان در صدر است، در واقع مردم اصفهان همچنان رنگ و سبقه دینی خود را حفظ کرده‌اند اگرچه باید در زمینه‌های فرهنگی، شناختی و اقناعی برای نسل جوان فعالیت‌های بیشتری انجام دهیم‌.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • عوامل اجرایی انتخابات باید حافظ رای مردم باشند
  • همه عوامل اجرایی انتخابات باید حافظ رای مردم باشند
  • تمام عوامل اجرایی انتخابات باید حافظ رأی مردم باشند
  • عضو انجمن آسم و آلرژی : ۹ تا ۱۳ درصد مردم کشور آسم دارند / آلودگی هوای کلانشهرها از عوامل مهم ابتلا به آسم است
  • شیدا مقصودلو ماند و پیرمرد هتاک اصفهانی
  • ویژگی‌های منحصربه‌فرد مردم اصفهان در دفاع مقدس استثناء است
  • آموزش گام به گام انتخابات الکترونیک به مردم و عوامل اجرایی
  • آرسنال قاطعانه برد و فشار روی سیتی را افزایش داد
  • پیرمرد هتاک اصفهانی حکم محرومیت ۱۰ ساله گرفت
  • یادداشت| امام صادق(ع) و نگاه ویژه به شهر مقدس قم